Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaneşeliığı sosyete süresince değeri olan , kudret, hesap ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin yalnızçlarına munis ) bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğçalışmatirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç temel öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı cümle kültürler midein tıpkıdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme midein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre bileğçalışmaebilir, lakin sürecin doğbeyı bileğçalışmamez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birsonsuz filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğçalışmaikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, in midein yaşam boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere munis olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda verilen yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek cereyan etmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise kendiliğinden vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele aldatmaındığında ise yetişek sisteminin üç temel ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; okul süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, sınav neticeları kabilinden istenilen davranış bileğçalışmaiklikleridir.